Vláknina - podpořte činnost střev

Abyste se necítili obrazně řečeno zabetonováni, je třeba dbát nejen na pitný režim, ale také dostatek vlákniny. Kvůli vláknině však nemusíte jíst jen krajíce chleba. Vláknina je obsažena i v jiných potravinách, ale i potravinových doplňcích.

 

Více méně si můžeme za zpomalený metabolismus a** špatné fungování střev** sami. Nejenže žijeme ve stresu a připouštíme si až příliš mnoho věcí k tělu. Jíme ve spěchu a nad skladbou jídelníčku kolikráte nepřemýšlíme, a to nejen z nedostatku času, ale i chutě a vůle. Pak se není čemu divit, že nás sužuje řada zdravotních problémů, včetně nepravidelného vyprazdňování.

Bližší pohled na vlákninu

Vlákninu, která je obsažená v řadě potravin, naše tělo nespotřebuje, respektive nevyužije kaloricky. Což je jenom dobře. Možná Vás napadne, k čemu tedy do sebe dostávat vlákninu, když z ní nenačerpáme energii a jen tak projde našim tělem? Vláknina sice projde nestrávená, ale během své cesty trávicím traktem na sebe naváže cholesterol. Kromě toho se vláknina postará, aby potravina prošla trávicí soustavou.

Rozpustná vláknina

Vlákninu, jako takovou, je možné rozdělit na rozpustnou a nerozpustnou. Již z názvu vyplývá, že rozpustná vláknina se rozpouští, a to konkrétně ve vodě. Rozpustná vláknina se postará o to, aby nedošlo ke kolísání hodnot krevního cukru. Pro rozpustnou vlákninu je charakteristické, že na sebe nabalí nejen cholesterol, ale také žlučové kyseliny. Díky tomu nebudete muset řešit nepříjemné překyselení žaludku.

Rozpustná vláknina v potravinách, potravinových doplňcích

V jakých potravinách můžeme najít rozpustnou vlákninu? Především ji můžete najít v jablku, hrušce, broskvi, rybízu, čekance, artyčoku, česneku, kukuřici, pšenici, ale také v psylliu, což je indický jitrocel.

Nerozpustná vláknina

A jako druhá je** vláknina nerozpustná**. Ta sice vodu v těle vstřebá, ale následně se nerozpustí, na rozdíl od vlákniny rozpustné. Pro nerozpustnou vlákninu je charakteristické, že se postará o změkčení stolice, čímž udrží obsah Vašich střev v tolik důležitém pohybu. Jaká konzistence stolice u Vás převažuje? Je-li stolice příliš tuhá, pak je to pro Vás známkou, že máte ve stravě nedostatek nerozpustné vlákniny. I nerozpustná vláknina na sebe váže žlučové kyseliny a cholesterol.

Nerozpustná vláknina v potravinách, potravinových doplňcích

V jakých potravinách můžeme najít nerozpustnou vlákninu? Především v kořenové, ale také brukvovité zelenině. Pravidelně se tak zakousněte a připravte si pokrmy z květáku, brokolice, petržele, celeru, mrkve, ale také z kedlubny, ředkviček. Nerozpustnou vlákninu si však také můžete zakoupit ve formě potravinového doplňku, například psylliu.

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny

Na které potraviny je dobré se zaměřit, kromě výše uvedených? Které potraviny se mohou pochlubit značným množstvím vlákniny? Například se jedná o ovesné vločky, otruby, švestkový kompot, banány, hrách, přírodní neloupanou rýži, fíky, datle, špenát, hlávkový salát, sušené ovoce, celozrnný chléb.

Potravinové doplňky s obsahem vlákniny

Ne každému dělají dobře výše uvedené potraviny. Nebo nám prostě nechutnají. V tom případě se můžeme postarat o zajištění dostatečného množství vlákniny ve formě potravinových doplňků. Ty jsou běžně k dostání v lékárnách, drogeriích, prodejnách se zdravou výživou. Nebo je také můžeme zakoupit přes internet v některém z e-shopu. Velmi oblíbeným potravinovým doplňkem je například psyllium. Je možné ho zakoupit v sypké formě, nebo také v tobolkách. V sypké formě je pak přírodní, neochucený, nebo také například s ovocnou malinovou, jahodovou příchutí.

Nedostatek vlákniny ve stravě

Kdybyste neměli ve stravě dostatek vlákniny, pak byste se nemuseli potýkat jen s krátkodobou zácpou. Ta by mohla přerůst až v zácpu chronickou. Jak předejít vzniku zácpě? Jak si pomoci, když jste již několik dnů nešli tzv. na velkou?

Využití projímadel

A řešení spočívající v podobě projímadel není zrovna ideální. Pomůže Vám od akutního stavu zácpy, ale rozhodně není dobré brát projímadla pravidelně. Snadno byste si na nich mohli vypěstovat závislost, respektive Váš organismus by si na ně zvykl. Závěrem by pak bylo, že byste si „vypěstovali“ ještě horší stav zácpy, než, když jste začali s projímadly.

Důležitost vlákniny

Již z výše uvedených řádků vyplývá, proč je** vláknina** v našem jídelníčku tolik důležitá. Kromě jedné ze stěžejních úloh vlákniny, tj. udržení obsahu střev v pohybu, se však může vláknina pochlubit i dalšími funkcemi.

Hemoroidy

Ruku v ruce se zácpou, která je způsobena nedostatkem vlákniny, souvisí i vznik hemoroidů. Ty jsou nejen estetickým, ale i zdravotním a bolestivým problémem. Hemoroidy je možné léčit podáním rozličných léčiv, mastiček, odvarů z bylinek. Pokud se však postaráte o nezbytné množství vlákniny ve Vaší stravě, budete se moci rozloučit nejen zácpy, ale i hemoroidů, a to jednou pro vždy.

Pocit zasycení

Patříte mezi malou skupinku jedinců, kteří si nemusí lámat hlavu se svoji váhou? Nebo si spíše musíte hlídat, co sníte, protože ručička vah je nemilosrdná a na oblečení je hned poznat, že jste si dopřávali o něco více, než jste nejspíš měli? Když ono je tak těžké odolat lahodnému a vonícímu pokrmu. A tak si častokráte nandáme na talíř více, než by nám stačilo vzhledem k energetickému výdeji.

Zařadíte-li do Vašeho jídelníčku dostatečné množství vlákniny, pak obalamutíte žaludek. Budete totiž mnohem dříve pociťovat, že jste syti. Díky vláknině nezkonzumujete takové množství potravin. Vláknina se v tomto případě nejenže postará o Vaši linii, ale také stav Vaší peněženky.

Mýtus v souvislosti s vlákninou

Možná jste se setkali s tou informací, že díky vláknině zhubnete. Není to však přesná formulace. Vláknina sama o sobě, Vám nepomůže zhubnout. Postará se však o pocit nasycení, viz výše. Je pak na Vaší vůli, zda pocit nasycení využijete a budete naslouchat potřebám Vašeho těla. Díky vláknině budete mít pocit, že jste dříve nasyceni. Je však třeba také dbát na to, co jíte. Pokud by ve Vaší stravě převažovaly tučné a sladké pokrmy, pak s úbytkem váhy moc nepočítejte.

Na co je dobré pamatovat v souvislosti s vlákninou

Obecně je více než vhodné, abyste nejedli hltavě. V praxi to však vypadá tak, že, když si již najdete chvíli na konzumaci potravin ve všední, pracovní den, tak jíte hltavě? Zato o víkendu, když máte volného času o něco více, tak si chcete jídlo a vychutnat? Jenže místo důkladného žvýkání si spíše kladete za cíl zkonzumovat větší množství pokrmů?

Důkladné rozžvýkání potravin

Snažte se pamatovat na to, že jídlo je důležité náležitě rozžvýkat. A konzumujete-li potraviny s vyšším obsahem vlákniny, pak je pečlivé rozžvýkání, více než na místě. Jen tak budete moci vláknina plnit svoje funkce.

Dostatek vody

Čím více vlákniny budete do Vašeho jídelníčku zařazovat, tím více však budete muset také doplňovat tekutiny. Aby vláknina plnila svoji funkci, potřebuje nabobtnat. A k nabobtnání je pro ni důležitá právě zmiňovaná voda. Vláknina a voda tak tvoří neodlučitelnou dvojici. Pokud byste se sice postarali o dostatečné množství vlákniny, ale pozapomněli na pitný režim, pak by se účinek vlákniny minul.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id8022 (dobra-kucharka.cz#10067)


Přidat komentář