Jak vařit zdravěji?

Když se řekne zdravá strava, spoustě lidí se vybaví syrová zelenina a jakési podivné pokrmy, které nijak zvlášť nevoní a ani nechutnají. Nicméně, zdravé vaření je pouze o tom omezit příjem některých surovin.

Zdravá strava a vaření není jen od toho, aby konzument získal štíhlou postavu. Je to i, a prakticky zejména, krok k dobře fungujícímu tělu a zbavení se neduhů v těle. Můžete být velice překvapeni, kolik potíží vám zdravé stravování odstraní. Většina lidí pocítí uvolnění v dutině břišní. Nadýmání, zácpa, nebo zkrátka bolesti břicha v různých oblastech jsou pryč. Po krátké době jsou zaznamenány také výrazné úspěchy v péči o pleť, pokožku a vlasy nebo nehty. Pleť je najednou vyvážená, pevná, pružná a přitom jemná, pokožka po celém těle to samé. Vlasy se zbaví mastnoty, svědění pokožky, lupů anebo přílišného lámání. Nehty jsou najednou pevné a perfektně rostou.

Zdravá strava není jen zelenina bez chuti

Není podmínkou vzdát se potravin, které máte rádi. Stačí je však nějak poupravit. A neznamená to, že musíte denně spořádat dvě rajčata, sýr tofu a syrovou, neochucenou brokolici. Stačí vyměnit jisté potraviny za jiné, avšak takové, které budou mít lepší vliv na vaše trávení, které váš organismus tolik nezatíží a ty, jež budou mít méně kalorií. Získáte tak více chuti do života, sílu, vitalitu, časem štíhlou postavu a zdravou pleť.

Pečené kuře

Většina kuchařek a kuchařů, když pečou celé kuře, je silně omastí olejem, máslem či sádlem. Přitom je to zcela zbytečné. Máte najednou soustu tuku, kterým kuře poléváte a tím mu dodáváte opět řádnou dávku tuku. Kuře, i když patří obvykle mezi dietní jídla, má svůj vlastní tuk. Je to asi tak, jako byste si tabulku oblíbené čokolády ještě posypali kakaem a cukrem. Kuře staří osolit, případně okořenit a pouze takto je vložit do vyhřáté trouby na střední teplotu. Po chvíli pustí kuře tuk a vy se nemusíte bát, že se připeče. Tento tuk můžete klidně odlévat a pečínku podlévat vodou nebo vývarem. Správně se kuře peče na nižší teplotu, delší dobu, pak bude dokonale propečené, s křupavou kůží. Jestliže vás děsí kalorie navíc, odstraňte i tuto kůži. Obsahuje nejvíce tuku.

Hranolky raději z trouby

Hranolky byste měli omezit anebo vůbec nekonzumovat. Pakliže se své pochutiny nehodláte vzdát, pečte je v troubě. Pouze na pečícím papíře bez použití nějakých mastidel.

Dušená zelenina na pánvi

Zvykněte si do svého jídelníčku pravidelně zahrnovat zeleninu. Nejlepší je samozřejmě syrová, ale dušená, teplá a chutná vás na talíři neohrozí. Třeba takové zelené fazolky. Postačí je na pánvi podusit, trochu osolit a okořenit a máte rázem zdravou, chutnou a perfektní přílohu. Pokud budete dusit jakoukoli zeleninu, raději tak čiňte s použitím vývaru, nikoliv oleje, másla, nebo dokonce sádla! Zelenina díky vývaru navíc získá speciální chuť a jistě si k ní cestu najdou i milovníci masa.

Konec uzeninám

Nejhorší co může být, jsou levné, obarvené a moučné uzeniny. Ty vás přímo otráví. Čas od času je zdravé dopřát si i nějaký ten tuk, ale v tomto případě sáhněte po domácím špeku, uzeném masu nebo klobáskám. I když je cena za párky velice lákavá, jedině co tím získáte, pak problémy. Zpracované maso byste nikdy za takovou cenu nekoupili. To stejné platí o paštikách. Pokud tuto potravinu máte rádi, uvařte si ji doma.

Tipy a triky pro zdravou stravu

Tipy:

Olej nahraďte vývarem

Maso i zelenina pak bude chutnější a zdravější. Nejlépe je plátek masa podlít, podusit na mírně až středně rozpálené plotně. Pak máte jistotu šťavnaté, měkké, chutné a vydatné pochoutky.

Používejte polovinu cukru a soli

Od teď použijte vždy polovinu cukru a soli do hotových pokrmů i přípravy jídel. Časem si na to zvyknete a vaše postava vám to vrátí s úroky – najednou půjdou kila dolů a vy se budete cítit lépe.

Slaďte medem

A pokud už sladíte, raději** medem**. Je sice nákladnější, nicméně díky tomu obsahuje spoustu vitamínu a je znám jako přírodní antioxidant. Ovocné čaje si navíc zvykněte nesladit a postupně i další. Uvidíte, že vám to nebude chybět.

Chuť na sladké zaženete ovocem nebo müsli tyčinkami

Občas vás přepadne chuť na jemnou čokoládu? Dejte si raději banán, jahody nebo hrozny. Pokud ani tak chuť nepřejde, dejte si jen čtvereček, maximálně dva. A vždy dbejte na to, aby to byla opravdová čokoláda (nejlépe hořká) – žádná tuková patlanina z Polska.

Smetanu nahradí bílý jogurt

Chuť pokrmu se neztratí, ale vy časem možná nějaký ten tuk na těle ano. Dělejte si domácí dressingy a omáčky k pokrmům bez použití majonéz, smetan anebo tatarských omáček. Bílý jogurt vás tolik nezatíží a budete se cítit dobře.

Rozdíl mezi běžným a zdravým vařením

Ku příkladu nám poslouží takové běžné, české jídlo – vepřový smažený řízek a bramborový salát. K přípravě taktového pokrmu potřebujeme plátky masa naložené, nebo osolené, hladkou mouku, vejce a strouhanku na trojobal, dále tuk na smažení. Bramborový salát připravíme z vařených brambor, zavařeného hrášku, papriky a třeba kukuřice a k tomu všemu sůl, pepř a majonézu.

Hned na první pohled tučné, nezdravé a těžké jídlo. Ne že nedopřeje vyniknutí vaší štíhlé postavě, ale může pěkně potrápit váš žlučník, žaludek a další orgány. Po jídle se cítíte spíše unavení, ospalí, než plný sil, takže vás to nutí k lenošení a povalování se v posteli.

A přitom my se chceme sice najíst a zahnat tak náš hlad, ale také chceme nabitou energii nějak zužitkovat a to lenošení zrovna není.

Nyní si tedy toto jídlo připravíme tak, aby nám chutnalo a spořádali jsme prakticky to stejné. Celé plátky masa, a klidně mohou být i kuřecí, prostě tak, jak jsme zvyklí, mírně osolíme, okořeníme a dusíme přírodně na zeleninovém vývaru. Ano, zbavili jsme se trojobalu, ale také mnoha tuku, které je v mase a nasátého právě v trojobalu spolu s nadbytečnými kaloriemi. Takto připravené maso je snadné i pro začátečníka, nezašpiníte si ruce kuchyň od mouky, strouhanky a lepivého vejce a jste hotoví raz, dva.

Vařené brambory na salát také použijeme. Zeleninu volíte raději tu čerstvou – hrášek, kukuřici, můžeme i zelené fazolové lusky, podusíme na zeleninovém vývaru a přidáme do promačkaných brambor, čerstvo papriku nakrájíme na kostičky a taktéž vložíme do salátu. Nakonec přijde trocha soli, pepře a místo majonézy, bílý, nejlépe nízkotučný jogurt. Vše promícháme a můžeme k našim přírodním řízkům podávat.

Někdo může namítat, že to není pravý řízek ani salát, a tak se ho zeptejte, jak je takový pokrm definován. Dojdou mu slova. A mezitím přijde na chuť i tomu vašemu.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id8020 (dobra-kucharka.cz#10048)


Přidat komentář