Zdravý jídelníček

K zdravému způsobu života bezpochyby patří vhodně sestavený jídelníček. To, že není zrovna ideální konzumovat tučné, sladké, smažené, je tzv. omíláno v časopisech, zaměřených na zdravé stravování. Proč je tedy mezi námi tolik obézních, a to včetně dětí?

Časopisů zaměřených na zdravý způsob života je nespočet. Ať už je jaro, léto, podzim, nebo zima, můžeme se v nich dočíst „zaručené“ rady, jak rychle zhubnout, jak shodit nějaké to kilo za pouhý víkend, jak zhubnout za týden, třicet dnů, šedesát dnů atd. V těchto časopisech se také řeší, jaké potraviny jsou vhodné, které naopak ne, jak vypadá správně sestavený jídelníček atd. Otázkou pak tedy zůstává, proč tolik plnoštíhlých, až obézních lidí kolem sebe potkáváme.

Je pravdou to, že se „všechno“ tak pěkně čte, ovšem realita je věc jiná. Jsme například v časovém presu, ve stresu, a tak například sáhneme k tolik zapovězené berličce, jako je čokoláda, zmrzlina, zákusek, koláč, či pizza, hamburger. A vše završíme lahodnou kávou, nejlépe se zmrzlinou.

Je třeba mít na paměti, že i malé množství zmíněných pochoutek, může napáchat značné škody. A ještě jedna taková maličkost. Tím, jak stárneme, se náš metabolismus zpomaluje. Není tedy samozřejmostí, že když jsme ve dvaceti snadno zhubli nabrané kilo, dva, za týden, že to samé se nám podaří ve třiceti, čtyřiceti atd. Pokud nezměníme náš životní styl v podobě více pravidelného pohybu a za současného** snížení počtu kalorií**, tak ať chceme, nebo ne, budeme přibírat.

Zdravý jídelníček

Co je vlastně** zdravý jídelníček**? Sami můžete zapřemýšlet, co jste za předchozí den snědli a vypili. S největší pravděpodobností také vypadá jinak naše stravování ve všedních dnech a o víkendech a svátcích (Velikonoce, Vánoce).

Pojďme se podívat na takový jídelníček všedního dne, který zrovna nemá moc společného se zdravým jídelníčkem. Nebudeme však zacházet do extrémů, o to nám ostatně nejde. Naší neznámou osobou bude žena.

Ráno jste si například vzaly chléb s máslem a sýrem. K svačině jste se nedostaly. Nejste moc zastáncem teplých obědů, respektive jsou pro Vás moc těžké, tak jste se rozhodly pro ovocný jogurt. Později odpoledne Vás přepadl hlad, tak jste si daly nějaký ten oplatek, nebo opět krajíček chleba, tentokrát se šunkou a banán. A večer? Ten vždy láká k chroupání a mlsání něčeho dobrého. Nalily jste si sklenku vína, či sektu a k tomu dva, tři kopečky zmrzliny. Kromě zmíněného jídla jste během dne popíjely černý čaj s mlékem a kávu.

Když se pak podíváme na celodenní jídelníček zpětně, nejspíš sami uznáte, že sice není plný tučných, přepálených pokrmů, ovšem rozhodně mu něco chybí, ať už v podobě zeleniny, nebo ovoce. Výše uvedený příklad** jídelníčku** Vám, pokud byste ho praktikovali delší dobu s menšími obměnami, rozhodně nedodá vše, co pro Vaše zdraví potřebujete.

Tipy na zdravý jídelníček

Pojďme se blíže podívat, jak by mohl vypadat takový** zdravý jídelníček**, co se týká snídaně, oběda, večeře, svačiny.

Tipy na zdravou snídani

I když celá řada z nás nemá čas, či prostě stává s tak malým časovým předstihem, že opravdu nestíhá, aby si připravila a v klidu pochutnala na snídani, je více než vhodné snídat a neodbývat se například pouze kávou, či čajem.

Na čem si tedy můžeme ráno pochutnat, a nezabere nám příliš času? Kupříkladu si můžete udělat kaši (vločkovou, jáhlovou, kroupovou) s rozinkami, lněným semínkem, strouhaným jablkem a mandlemi. Dáváte-li přednost pečivu, pak si můžete namazat celozrnný chléb, či housku máslem, položit plátek sýra, šunky, ozdobit rajčetem, okurkou. A pokud si jak ke kaši, tak chlebíku uvaříte bylinkový čaj, budete díky takové snídani bohaté na sacharidy skvěle nastartování pro celé dopoledne.

Vhodné potraviny na snídani

Pro snídani se hodí tzv. sacharidové potraviny: chléb a pečivo (nejlépe celozrnné), vločky, kroupy (na kroupovou kaši), jáhly (na jahelník), kus-kus (na kaši). Pro kaše platí jedno společné, nemusí být zákonitě sladká. Vločková, kroupová, jáhlová kaše je skvělá jak sladká, tak slaná.

Kromě uvedených potravin je vhodné ráno zakousnout i nějaké to ovoce, a to nejlépe sezónní.

Ne příliš vhodné potraviny na snídani

I když je možná zažité, že jogurt, pribiňák a podobné mléčné produkty v kelímku, ve skleničce, si dáváme na snídani, je třeba brát v potaz to, že Vás tyto potraviny tzv. ochladí. Vy jistě spíše budete chtít nastartovat do nového dne. A jogurt by Vás rozhodně „nenakopl“ a nedodal potřebnou energii. Jogurt si naopak dopřejte na odpolední svačinu, či k večeři, v tom případě tedy bílý jogurt, společně se zeleninou.

A rozebírat, že opečená slaninka, párečky, klobásky, nejsou moc zdravé, určitě není potřeba. To ovšem neznamená, že budete muset, ať jste muž, či žena, konzumovat pouze vločky, cereálie aj.

Tipy na zdravý oběd

V případě, že venku panuje horký den, je zcela pochopitelné, že nebudete mít chuť na teplý oběd. V tom případě je skvělou volbou například těstovinový salát na nejrůznější způsob. Vyzkoušet kupříkladu můžete** těstovinový salát s rajčátky a jarní cibulkou**.

Těstovinový salát s rajčátky a jarní cibulkou

Uvařte si** těstoviny** v osolené vodě (například vrtulky), poté je slijte a propláchněte studenou vodou. Mezitím, co se Vám budou těstoviny vařit, tak nakrájejte na kostičky rajčata, jarní cibulku i s natí a dejte do mísy. Co se týká množství, záleží na Vaší chuti. Budete-li například připravovat těstoviny z celého sáčku, pak je doporučeným množstvím, co se týká rajčat, tak půl kila, a k tomu celý svazek cibulky. Do mísy také přidejte na kostičky nakrájený salám (šunka, debrecína apod.). Připravte si zálivku, kterou tvoří kelímek zakysané smetany, kelímek majolky odlehčené, pepřové koření a plnotučná hořčice). Do mísy se zeleninou a salámem pak dejte okapané těstoviny a jemně promíchejte s připravenou zálivkou. Těstovinový salát je výborný, jak teplý, tak vychlazený.

Tipy na zdravou večeři

Co se týká odpoledního a večerního jídla, to by mělo být složeno převážně z bílkovinných pokrmů. Zde najde uplatnění již zmíněný jogurt, nebo také vajíčko, tofu, pudink, zeleninový salát, ryba, rybičková pomazánka. K veškerému jmenovanému se pak hodí zelenina, ať už čerstvá, nebo jemně dušená na másle.

Vhodné a nevhodné nápoje pro celodenní popíjení

Zaměříme-li se na vhodné nápoje, pak zcela jednoznačně vede čistá pramenitá voda. Kromě samotné vody si také můžete uvařit čaje, nejlépe bylinkové, případně ovocné. Vhodné moc nebude, pokud byste celý den popíjeli černý čaj. Co se týká džusů, tak i s těmi opatrně. I kdybyste se zaměřili na 100% džusy, pak do sebe budete dostávat zbytečně mnoho kalorií, které Vás nijak nezasytí. Dalo by se říci, že dosáhnete spíše pravého opaku, protože po sladkém džusu budete mít větší hlad. Minerálky, ať už perlivé neslazené, nebo perlivé slazené, pijte s rozumem. Jistě není také zrovna ideální, kdybyste každý den vypili jednu takovou minerálku. Vaše tělo tolik minerálu jednoznačně nepotřebuje, a kýženého efektu, v podobě doplnění chybějících minerálu, byste nedosáhli, respektive byste opět docílili opačného efektu. O kávě a mléku toho bylo jistě také hodně napsáno. Jednou, že je káva, mléko zdravé a prospěšné, podruhé, naprosto nevhodné apod. I zde platí všeho s mírou. Takže, pokud si dopřejete denně jeden, dva šálky kávy, ovšem bez cukru, smetany, pak by se nic nemělo stát. A co se týká mléka, tak pro něj platí to samé. K odpolední svačině, či k večeři se zcela jistě hodí sklenka mléka. A pro alkohol v podobě vína červeného, bílého, růžového, platí také „všeho s mírou“. Jedna sklenka lahodného vína je zdraví prospěšná. Je však třeba brát vždy v potaz Váš celkový zdravotní stav. Pokud například čekáte miminko, či kojíte apod., tak je rozhodně vhodné si jakýkoli alkohol odepřít.

Máme to štěstí, že máme „co“ jíst každý den. Ne všude by toto mohli lidé říci. A když již máme na výběr z takové bohaté škály potravin, proč se na náš jídelníček nezaměřit, neudělat ho pestrým. Nejjednodušší je se vymlouvat, že není čas na přípravu, či vaření jídel. Nikdo však oním zaměřením nemyslí vaření složitých pokrmů. Kolikrát stačí malá úprava jídelníčku.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id7781 (dobra-kucharka.cz#9856)


Přidat komentář