Zdravá výživa

Pod pojmem zdravá výživa se rozumí obstarání důležitých minerálů pro lidské buňky v organismu pro podporu života. Mnoha běžným, ale i vážným zdravotním problémům můžete předejít nebo je zmírnit právě zdravou výživou.

Zdravá výživa je velmi nutná nejenom proto, abyste se cítili dobře, plní elánu, oplývali dostatkem energie. Ale i proto, abyste se vyvarovali nedostatečného příjmu potřebných látek, bez kterých Vám hrozí nemoci jako beri-beri, obezita, metabolický syndrom, kardiovaskulární nemoci nebo cukrovka. Dieta jaksi člověku doporučuje, co by měl jíst, aby dospěl ke zdravé výživě. Pokud si člověk neví rady, jak s dietou naložit, nebo jak vůbec si sestavit jídelníček, které by mu zajistil přísun všech potřebných látek v těle, je vhodně oslovit zdravotní profesionály, kteří se specializují na lidskou výživu, jídelníčky, ekonomiku, přípravu aj. Jsou schopní poskytnout rady nejen pro lidi, kterým se nedaří shodit pár kil, ale i pro ty, kteří onemocněli cukrovkou či žaludečními vředy.

Jak doplnit vitamíny a minerály?

Přestože jíte nebo se alespoň snažíte jíst zdravě, Váš jídelníček přesto bohužel dostatečně nepokryje veškeré potřeby Vašeho organismu. Na trhu existuje stále více a více doplňků stravy, které jsou velmi oblíbeně a mnohými lékaři doporučované. Je však lepší se poradit přímo s Vaším lékařem nebo lékárníkem, který že ten doplněk je pro Váš organismus ten nejlepší.

Úprava jídelníčku

Jídlo je každodenní potřebou člověka, po celý jeho život. Výživa Vám dodává živiny i stavební látky a je palivem pro Váš organismus. Bez jídla by organismus přestal fungovat. Proto je nutné dát Vašemu jídlu to nejlepší. Správně sestavený zdravý jídelníček nezatíží Váš organismus a dodá tělu vše, co potřebuje.

Všechno to, co jíte, má zásadní vliv na Vaše zdraví. Zdravý jídelníček byl, je a vždycky bude tou nejúčinnější cestou k lepšímu zdraví. O tom není pochyb. Vaše výživa a zdravý jídelníček ovlivňuje nejen Vaše zdraví a kondici, ale stejně účinně i Váš vzhled, pohodu a to jak psychickou, tak i fyzickou a Vaše chování. Tyto důvodu stojí rozhodně za to, abyste poznali základní principy zdravé výživy. Zdraví máte pouze jedno a je proto nutné si ho vážit a snažit se, aby Vaše strava byla nejenom chutná, ale zejména zdravá. Spoustu lidí trápí různé zdravotní problémy. Základem jejich řešení je vždy úprava výživy. Je však potřeba myslet na to, že každý z nás jsme jedinečné osobnosti a na každého zabírá něco jiného. Každý z nás má odlišný životní styl, různou krevní skupinu, jiné genetické dispozice. Proto zdravá výživa představuje u různých lidí různé složení potravin.

Postup pro sestavení Vašeho zdravého jídelníčku

Nejdřív si musíte uvědomit, že zdravá výživa je důležitá pro Vaše zdraví. Je dobré poznat vhodné kombinace potravin, co k sobě jde, jakou přílohu a oblohu dát k tomu či onu, aby jídlo splňovalo všechny požadavky, kterých si žádá Vaše tělo. Nikdy nezapomínejte na příjem tekutin a pitný režim. Ten je důležitý stejně tak jako zdravá strava. Zajímejte se a poznejte rizika potravin. Naučte se správně zvolit k Vašemu organizmu vhodné doplňky stravy a seznamte se se základními recepty zdravé výživy.

Biologická hodnota potravin

Strava má být zdrojem živin a biologicky hodnotných látek. Potraviny mají hodnotu nejen energetickou, ale také biologickou. Biologická hodnota potraviny je dána jejím složením a zužitkováním v organismu. Pokud se chcete stravovat vyváženě a zdravě, je důležité, abyste dávali přednost vhodným potravinám. Potraviny můžeme dělit na ty, které jsou biologicky hodnotné a na potraviny nevhodné. Biologický hodnotné potraviny jsou ovoce, zelenina, celozrnná mouka, mléčné výrobky, bílé maso, ryby, těstoviny, vejce, luštěniny, sojové výrobky nebo taky rostlinné oleje a mezi potraviny nevhodné řadíme řepný cukr, sladkosti, koláče, bonbony, čokoláda, sušenky, bílá mouka, bílá rýže, hamburgery, smažená jídla, majonéza, tatarská omáčka, atd.

Ukázka zdravého jídelníčku

Zde se můžete inspirovat zdravým jídelníčkem:

Snídaně může být tvořena müsli s ořechy, s ovocem, jogurt a jablko. Svačinou může být celozrnné pečivo se sýrem cottage, kousek zeleniny, např. paprika, rajče. Nic nezkazíte tím, když si k obědu dáte brokolicový krém, krůtí řízek nesmažený, ale přírodní, brambory, zeleninový salát. Druhou svačinou dne může být mandarinka s ovocným tvarohem a k večeři pečený pstruh a dušená zelenina jako příloha.

Vhodná jídla pro zdravé hubnutí*** ** ***

Zelenina – ta patří k základním potravinám, které je dobré užívat pro váš jídelníček, když nevíte, jak zhubnout. Zelenina je vhodná kromě čerstvé také upravená v páře nebo mírně dušená. K té nejvhodnější zelenině patří pórek a celer, řapíkatý celer, pickles, kysané zelí, saláty, petrželka, celerová nať, naklíčená vojtěška apod.** **

Ovoce - občas si můžete dopřát ananas, banán, jablka. Jablka jsou vhodná také pečená, jablečné pyré bez cukru, sušené ovoce.** **

Rýže - celozrnná, kulatá, paraboiled, basmati, jasmínová.** **

Těstoviny – lepší pro Vaše tělo jsou bezlepkové - pohankové, rýžové.** **

Koření - kmín, bazalka, saturejka, majoránka, apod., miso pasta a ume ocet.

**

Nevhodná jídla pro zdravé hubnutí

Pokud máte v plánu skutečně zhubnout a nevíte jak, mimo jiné se vyvarujte následujících potravin: tučná masa a uzeniny, řepný cukr, výrobky, ve kterých jsou použity konzervační činidla, antioxidanty a barviva, sladkosti, oplatky, čokoláda, sádlo, smažená jídla, bílá mouka a pečivo z ní upečené, kompoty a džemy s cukrem, ve větší míře fazole, čočka a luštěniny, slazené nápoje, energetické nápoje, káva, margarín, oleje stolní, 100% ovocné šťávy a z koření to jsou chilli, kari apod.

Ovoce a jeho vliv na Vaše zdraví

Sladké plody jsou bohaté na antioxidanty, živiny, vitamíny a vlákninu. Ovoce patří mezi nejvhodnější potraviny pro člověka vůbec. Denní dávka ovoce pro člověka bývá doporučována v množství 2-3 plody, které jsou typické pro naše klimatické pásmo. Jedná se o jablka**, hrušky, švestky, broskve, třešně, jahody, meruňky,** a další. Banány, kiwi, pomeranče, ananas a jiné exotické druhy jsou sice velice výživné a zdravé, nicméně jsou vhodnější spíše pro obyvatele tropických a subtropických oblastí. Toto ovoce má schopnost nás ochlazovat, což je pro nás na podzim a v zimě celkem nežádoucí. Samozřejmě se jim ale úplně vyhýbat nemusíme.

Ke strávení ovoce potřebuje člověk jen minimální množství energie. Pokud ho jí samotné, projde rychle ze žaludku do tenkého střeva. Tam jsou bleskově vstřebány jednoduché cukry, vitaminy a minerální látky, které ovoce obsahuje. Jiná situace nastává, jíme-li ovoce společně s potravinami bohatými na bílkoviny. Ovocné kyseliny mají schopnost omezovat produkci žaludečních kyselin. Ničí tedy proteolytický enzym pepsin, a tím zastavují trávení proteinu. Ovoce je proto lepší jíst mezi jídly, jako svačinu, samostatně a to nejdříve hodinu po hlavním jídle. Tak nejlépe využijeme jeho schopnost čistit náš organismus a zásobovat tělo cennými vitamíny a vlákninou.

Zelenina a její vliv na Vaše zdraví

Zelenina obsahuje mnoho cenných vitamínů a minerálů, například vitamin A (mrkev), beta-karoteny (žlutá a červená zelenina), vápník (brokolice), železo (špenát). Dále je důležitá pro svůj obsah vlákniny, díky které nám správně funguje trávení, střeva pracují tak, jak mají, a Vy pak nemusíte trápit zácpou. Například brokolice je účinnou prevencí rakoviny, především tlustého střeva. Česnek dokáže rozpouštět bílkoviny, které mají na svědomí tvorbu krevních sraženin, snižuje tvorbu krevních destiček. Dokáže tak předcházet cévním a srdečním chorobám.

Konzumace zeleniny přispívá k pročišťování organismu a jeho detoxikaci. Na Vašem talíři by se měla objevovat vícekrát denně, neboť je skvělou a zaručenou prevencí proti rakovině, srdečním chorobám či mrtvici. K dennímu minimu patří hlávkový salát, rajče, paprika, kousek okurky a několik mrkví. Čím více zeleniny sníte, tím lépe pro Vás. Syrová zelenina obsahuje více vitamínů, minerálních látek a enzymů, pročistí a osvěží tělo, ovšem pro někoho může být hůře stravitelná. Oproti tomu vařená, dušená či pečená ztratí během úpravy nějaké živiny, zato je ale stravitelnější.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id7782 (dobra-kucharka.cz#9859)


Přidat komentář