Sestavení jídelního plánu

Sestavení jídelního plánu je prvním krokem ke zdravějšímu životu a také k tomu, abychom se cítili daleko lépe. Potřebujete sestavit jídelní plán a nevíte si rady? Je na čase oslovit odborníka.

Jídlo je pro lidi nepostradatelnou záležitostí a tak není divu, že se mnozí z nás nesnaží vybírat si z něj pouze to zdravé, ale hlavně to, co jim nejvíce chutná. Jídlo nám chutná a tak se s ním loučíme jen velmi neradi.

Sestavení jídelního plánu

Ve chvílích, kdy na sobě začneme zjišťovat, že jde naše váha rapidně nahoru a začneme se cítit mnohem hůř, než dříve napadne mnohé z nás, že je na čase začít se sebou něco dělat. Pro tento případ jsou zde různí poradci pro zdravou výživu apod., které bychom měli oslovit ve snaze zhotovení jídelníčku, který by nám k dokonalé postavě a lepšímu pocitu pomohl. Správný jídelní plán však potřebují také lidé, trpící podvýživou, kterým rovněž sestavují jídelní plány odborníci, jako například již zmiňovaní poradci na výživu.

Jídelní plán pro lidi, kteří chtějí přibrat na váze

Jistě mi dáte za pravdu, když se zde zmíním, že jsou mezi námi také lidé, kteří nemají problém s nadváhou, ale tíží je naopak váha nízká. Takoví lidé jsou zde běžně a jsou jim schopni pomoci právě poradci na výživu, kteří jim vytvoří jídelní plán přímo na míru. Nízká váha není důvod k tomu, aby se člověk, který jí trpí, přejídal tučnými jídly nebo nadměrně konzumoval jídla sladká. Lidé, kteří trpí tzv. podváhou, musí také dávat velký pozor na to, co konzumují. Co se týče jídel, která by u lidí s tímto problémem neměla chybět, je nutno zmínit dostatečný příjem sacharidů a bílkovin což obnáší konzumaci mléka, sýrů, syrovátky, brambor, těstovin, kuřecího masa a libového masa hovězího atd. Základem je jíst pravidelně a to nejméně co 2-3 hodiny a po menších porcích. Přejídáním si nepomůžete, ale můžete si způsobit zdravotní potíže.

Jídelní plán pro lidi, kteří chtějí zhubnout

Nejen nemocní lidé, musí držet některou z diet a držet se přesně sestaveného jídelního plánu. Jsou zde také lidé, kteří chtějí nebo z nějakého důvodu potřebují zhubnout a k tomu je také potřeba dodržovat speciální jídelní plán. V případě, že se nejedná o lidi nemocné, sestavují jednotlivé jídelní plány nutriční poradci. Tito je sestavují na základě informací, které jim klient podá. V daném jídelním plánu je potřeba dodržet přesný počet nutričních hodnot. Jisté je, že chce-li kdokoli zhubnout, musí počítat také s tím, že se bude muset dostatečně hýbat čili sportovat. Hlavní ve snaze zhubnout je, nepolevit a i poté, co jsme zhubli dodržovat zdravý jídelníček a provozovat nějaký sport.

Základem je kvalita potravin

Při přípravě jakéhokoli jídelního plánu by měla být na prvním místě kvalita všech potravin a také jejich čerstvost.  Nejlepší suroviny jsou s označením BIO, ale ani ostatní nejsou na škodu, pokud dodržují dané normy. Kromě kvality a čerstvosti je nutno klást velký důraz také na patřičné skladování, neboť právě to, ovlivňuje kvalitu surovin. Chce-li jíst zdravě a hubnout, neměli bychom konzumovat žádné konzervanty, chemické přísady a už vůbec ne žádné polotovary. Strava by měla být mimo výše uvedené také vyvážená a lehká, prostě taková, aby náš organismus nezatěžovala.

Které suroviny by neměly v jídelníčku chybět?

Jak již bylo popsáno výše, měla by být strava vyvážená a tak by v jídelním plánu nemělo chybět ovoce, zelenina, maso, ryby, mléčné výrobky, luštěniny, pečivo a hlavně dostatek tekutin. Ovoce a zeleninu je potřeba vybírat z více druhů, není dobré jíst pouze jeden druh. Z masa je vhodné maso kuřecí a krůtí, dále pak libové maso vepřové a hovězí zadní či roštěná. Důležitou součástí jídelního plánu jsou rovněž ryby a to zejména tuňák, treska, pangasius či rybí filé. Nesmí zde chybět ani mléčné výrobky jako například jogurty, tvaroh, sýry, jogurtové nápoje a Cottage. Také luštěniny, zejména čočka, fazole, hrách a cizrna jsou pro naše tělo důležité. No a chybět by nemělo také pečivo patřící do kategorie cereální, více zrnné a celozrnné. Nejdůležitější pro nás je ovšem dostatečný přísun tekutin, které by měly být zejména minerální. Vyhýbat bychom se měli sodovkám s umělými sladidly apod. Kromě sodovek jsou zde také různé sypané čaje a odepřít bychom si měli kávu, která náš organismus vysušuje. Hlavní věc, která u hubnutí platí na sto procent je, že to neznamená, že budeme hladovět. Hubnutí je o tom, že jsou používány kvalitní potraviny, ze kterých je zhotovováno kvalitní jídlo, které je konzumováno v menších, avšak pravidelných dávkách.

Záleží také na pohybu

Chceme-li být fit, nebude nám stačit pouze sestavení kvalitního jídelního plánu, ale také sport. Dostatečný pohyb na čerstvém vzduchu je pro naše tělo velmi důležitý. Nejsme-li si jisti, zda sportujeme správně, postačí, když navštívíme některou z posiloven, kde jistě pracuje také osobní trenér**. Osobní trenéři** jsou lidé, kteří dokáží přesně podle našich možností a schopností vytvořit osobní cvičební plán, pomocí kterého docílíme nejen lepší postavy, ale také lepšího pocitu ze sebe samého. Pokud osobního trenéra nechceme, nebo nemáme čas chodit pravidelně do posilovny, bude úplně stačit, když budeme chodit více pěšky či jezdit na kole. Obecně platí, že cvičit bychom měli pravidelně 3x denně, ale pokud nám to náš časový rozvrh nedovoluje, je vhodné také cvičení krátké avšak častější. Cvičit se dá na všemožné způsoby a téměř kdekoli, proto je výmluva, že cvičit nemůžeme, neboť na něj nemáme čas, neopodstatněná. A jedná se tedy pouze o výmluvu.

Odpočinek a klid

Klid a odpočinek je pro naše tělo velmi důležitý. Hlavně jídlo bychom měli jíst po malých soustech a v pravidelných intervalech. Pouze tento způsob nám zaručí pravidelný přísun a také výdej energie, který by měl být ve vzájemné symbióze. Stejně tak, jak je důležitý pohyb a pravidelný příjem potravin a tekutin, je pro nás také hodně důležitý klid a odpočinek. Málokdo z nás umí opravdu odpočívat. Mnozí z nás se o to snaží, ale vydrží v klidu pouze pár minut, což vzhledem k našemu hektickému způsobu života nestačí. Zkuste si vyhradit jednou za den alespoň půl hodinky na to, abyste si udělali chvilku jen sami pro sebe a nevzrušovali se například zlobivými dětmi či problémy, které máte v práci apod.

Proč potřebujeme jídelní plán?

Jídelní plán potřebujeme z mnoha důvodů. Někdo jej potřebuje proto, aby se líbil sám sobě a samozřejmě také okolí a někdo k tomu, aby se cítil lépe a to jak po stránce psychické, tak fyzické.  Jiný se snaží již dlouhou dobu zhubnout, ale přes všechny snahy se to nedaří. Ať potřebujete jídelní plán z jakéhokoli důvodu, je dobré, oslovit k jeho vypracování poradce na výživu

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id7784 (dobra-kucharka.cz#9861)


Diskuze a zkušenosti

T.Kramerová | 04.01.2013 20:23
Re: Sestavení jídelního plánu chci zhubnout


Přidat komentář