Dieta na léto

V létě, pokud panuje teplé a slunečné počasí, nejspíš málokdo z nás má chuť na hutné omáčky, knedlíky, smažený řízek, pečené koleno a podobné kalorické bomby. Mohlo by se tedy zdát, že hubnutí v létě půjde doslova samo.

Ovšem, co vypadá jako samozřejmost, tak zcela není. Neznamená, že když se zrovna neládujete omáčkami, knedlíky, tučným masem, že zhubnete.

Jídelníček v létě a kila navíc

Jak může vypadat takový „odlehčený“ letní jídelníček, po kterém nejenže nezhubnete, ale ještě můžete přijet z dovolené o nějaké to kilo těžší? Ráno po většinou není ještě vedro, a tak se v podstatě snídaně v létě, co do rozmanitosti, neliší od snídaně v zimě. Trávíme-li dovolenou mimo domov, povětšinou si zaplatíme alespoň snídani. V hotelích, penzionech se v drtivé většině setkáte s tzv. švédským stolem, kdy si vyberete z připravených mís, na co máte chuť. A jelikož je jídlo umně naservírované a lákavé, je méně než pravděpodobné, že byste si nandali menší množství, než obvykle jíte doma. A ruku na srdce, v běžném dni se kolikráte ani nenasnídáme, takže například talíř se sýrem, salámem, zeleninou, pečivem a k tomu nějaký ten koláč a jogurt, vydá za notnou dávku kalorií.

Půjdete-li dopoledne k bazénu, k moři, tak jak je známo, u vody vyhládne. Říkáte si, že si nic „velkého“ na svačinu nedáte, že jen jeden, dva kopečky zmrzliny, džus, limonádu apod.

Pak je tu čas oběda, který může představovat jeden, dva kousky pizzy, nebo špízu apod., a k tomu sklenku dvě vína, a jako příjemnou tečku na závěr zmrzlinový pohár, nebo kávu se zmrzlinou a šlehačkou. Odpoledne bude dlouhé, a tak Vás jistě přepadne hlad. Sníte čtvrtku až půlku melounu, vždyť je to ovoce, říkáte si. A dáte si také vychlazený ledový čaj, limonádu, nebo vinný střik. A je čas k večeři. Co může být příjemnějšího na dovolené, než si na zahrádce venku za svitu lampionku, či svíček, dát křupavou pizzu, těstoviny, rizoto, či jinou dobrotu. A protože jsme přeci na dovolené a je léto, tak si dáme sklenku vína, či sektu, nebo vinného střiku. A na závěr při procházce promenádou si ještě dopřejeme kopeček zmrzliny.

No a nyní se zpětně podívejte na složení, výčet pokrmů a nápojů za jeden jediný den. Je docela zřejmé, že po takové týdenní dovolené a sladkém lenošení na sluníčku a občasného plavání, nemusíte také dopnout kalhoty.

Dietní recepty na léto

Byla by škoda právě v létě nabrat kila, když právě v létě si můžeme dopřát takovou škálu ovoce a zeleniny. Inspirujte se například níže uvedenými recepty, které si můžete dopřávat třeba každý den. U těchto receptů se nemusíte bát stoupnutí na váhu. Naopak Vás může ručička, či spíše číslo, které se na váze zobrazí, příjemně překvapit.

Vločkový snídaňový pohár

100 g vloček (pro jednu osobu), mléko, strouhaný kokos, červený rybíz, lískové oříšky.

Nejlépe večer si dejte namočit vločky do mléka, aby nabobtnali. Ráno do předpřipravených vloček přidáte podle chuti strouhaný kokos, hrst lískových oříšků a červený rybíz.

Drožďová pomazánka s jarní cibulkou a pažitkou

4 kostky droždí, 4 vajíčka, svazek jarní cibulky, pažitka, sůl, máslo.

Cibulku nakrájejte na tenká kolečka a zpěňte na másle. Přidejte droždí, špetku soli a míchejte, dokud nezačne rozpuštěné droždí opětovně hrudkovat. Poté přidejte vajíčka a míchejte do zhoustnutí. Nakonec vmíchejte najemno nakrájenou pažitku. Podávat můžete teplé, nebo také vychlazené, a to s celozrnným chlebem.

Mrkvový salát s jablky, mandarinkami, mandlemi

1 kg mrkve, 500 g jablek, 2 plechovky mandarinek, 100 g mandlí, hrst kokosu.

Mrkev a jablka oloupejte a na jemno nastrouhejte. Přidejte kompotované mandarinky i s nálevem, kokos. Mandle spařte, oloupejte a nasekejte, poté je také přidejte do připravené směsi. Vše důkladně promíchejte. Salát podávejte chlazený.

Osvěžující melounový salát

250 g červeného melounu, 250 g žlutého melounu, 250 g ananasového melounu, 1 červená cibule, citronová šťáva.

Dužinu jednotlivých melounů nakrájejte na malé čtverečky. Cibuli oloupejte a nakrájejte na tenká kolečka. Meloun smíchejte s cibulí a pokapejte dle chuti citronovou šťávou. Podávejte vychlazené.

Houbové karbanátky s hovězím a ovesnými vločkami

300 g čerstvých hub (různé), 300 g mletého hovězího masa, 100 g ovesných vloček, mléko, 2 vajíčka, strouhanka, sůl, kmín, grilovací koření, olej.

Nakrájejte houby na malé plátky, zalijte vařící osolenou vodou, přidejte kmín a povařte zhruba po dobu tří minut. Vločky zalijte mlékem a nechte nabobtnat. Do mísy dejte mleté hovězí maso, přidejte vajíčka, sůl, trochu strouhanky, slité povařené houby a namočené vločky. Směs pečlivě promíchejte a dochuťte grilovacím kořením. Ze směsi vytvarujte karbanátky a obalte ve strouhance. Karbanátky usmažte na kvalitním oleji z obou stran, dozlatova. Podávejte s uvařeným bramborem a petrželkou.

Zeleninový salát s vajíčkem a krevetami

Hlávka ledového salátu, salát polníček, plechovka sterilované kukuřice, 4 vajíčka uvařená na tvrdo, 100 g strouhaného sýra, odlehčená majonéza, 2 salátové okurky, 8 rajských jablíček, 150 g krevet.

Ledový salát omyjte, osušte a otrhejte na malé kousky. Dejte ho do misek, podle počtu strávníků. Salátové okurky omyjte, zbavte slupky a nakrájejte na čtverečky. Pak okurku dejte na ledový salát. Rajčata omyjte a také nakrájejte na čtverečky. Následně je dejte na okurku. Konzervu s kukuřicí slijte a kukuřici přidejte do misek. Nyní navrstvěte na připravenou zeleninu nastrouhaný sýr. Poté naaranžujte majonézu, na ní poklaďte na měsíčky nakrájená vajíčka a ozdobte polníčkem a krevetami. Podávejte vychlazené.

Lahodný tvarohový dort s ovocem

4 vaničky nízkotučného tvarohu, libovolné, nejlépe jednopruhové ovoce (jahody, borůvku, třešně, maliny, rybíz), 2 sáčky želatiny na dort, 1 sáček želatiny na polití dortu (může být barevná), 50 g moučkového cukru, piškoty, rum, mléko, kakao v prášku.

Rozmíchejte práškovou želatinu v trošce mléka, cca 150 ml a nechte nabobtnat. Mezitím koláčovou formu vyložte piškoty, které pokapejte rumem. Do mísy dejte tvaroh, přidejte cukr a trochu mléka. Směs ušlehejte dohladka. Ovoce si omyjte a nechte ho okapat. Želatinu rozpusťte podle návodu na sáčku, poté ji vlijte do mísy s ušlehaným tvarohem. Dort může být pouze světlý, nebo v kombinaci s kakaem, či celý kakaový, podle Vaší chuti. Když budete chtít dort na půl světlý a na půl kakaový, rozdělte směs na dvě části a do jedné přisypte kakao. Nyní musíte pracovat rychle, protože želatina bude houstnout. Na piškoty dejte půlku tvarohové směsi se želatinou. Na ní dejte Vámi vybrané ovoce a dejte druhou polovinu tvarohové směsi. Povrch dortu ozdobte zbylým ovocem. Teď již opět nemusíte spěchat v případě dortu. Rozpusťte si želatinu (bezbarvou, nebo barevnou) ve sladkém sirupu, či šťávě a opatrně jí lžící naneste na ovoce, kterým jste ozdobili dort. Nyní dejte dort ztuhnout na minimálně čtyři hodiny, než ho budete moci krájet.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id7775 (dobra-kucharka.cz#9843)


Přidat komentář